Bones sèrias per un aprenent de la llengua catalana?

Per parlar de qualsevol tema que no encaixi en cap altre subfòrum.
Respon

Autor del tema
Valicore
Entrades: 4
Membre des de: dc. maig 20, 2009 8:11
Status: Desconnectat

Bones sèrias per un aprenent de la llengua catalana?

Entrada Autor: Valicore » dc. maig 20, 2009 8:22

Hola a tots, sóc en Tommy,

Doncs, no sabia on posar aquestra pregunta, i tant que em sembla una mica off topic, ja la poso ací mateix :o

Sóc californià/nord-americà/dels estats-units, com vulgueu anomenar-me, i estic aprenent el català. Tant que estic fora de Catalunya (i molt), voldria unes recomendacions (de vosaltres que sapigueu millor que jo) i saber quines sèries us agraden, que no siguin tant complicats quant a la llengua, i que trobeu interessants. Espero que podré tornar-me part de la vostra comunitat!

Gràcies i Adéu!

Tommy

r5004
Entrades: 14753
Membre des de: dc. nov. 01, 2006 8:08

Re: Bones sèrias per un aprenent de la llengua catalana?

Entrada Autor: r5004 » dc. maig 20, 2009 9:44

Hola Tommy, benvingut a TR.

No hi entenc gaire en això d'aprendre idiomes però em sembla que hauries de començar amb alguna sèrie/peli que ja hagis vist en anglès, que t'agradi i que estigui a TR. Així, com que sabràs de que tracta, podràs estar més atent a l'àudio en català. Mira't els fòrums de Sèries i el de Pel·lícules i baixa't el que et sembli adequat. (Magnum, Huff,...)
"Hi ha gent a qui no li agrada que es parle, s'escriga o es pense en català. És la mateixa gent a qui no li agrada que es parle, s'escriga o es pense."
Imatge

Ermesenda
Entrades: 1657
Membre des de: ds. gen. 31, 2009 12:46

Entrada Autor: Ermesenda » dc. maig 20, 2009 11:54

Hola Tommy i benvingut :P
Estic d'acord amb l'r5004. Molt millor si abans has vist les versions en anglès. A més, per aquí hi ha pel·lícules que porten subtítols en català, cosa que sempre ajuda quan aprens un idioma.

Petiso
Site Admin
Site Admin
Entrades: 16309
Membre des de: dv. oct. 06, 2006 13:13

Entrada Autor: Petiso » dc. maig 20, 2009 12:00

Això anava a dir jo, si tens molts problemes, comença amb coses amb subtítols en CATALÀ !!

Adéu !
Imatge Imatge

naroatna
Entrades: 21319
Membre des de: ds. des. 30, 2006 23:43
Ubicació: Figueres - Alt Empordà

Entrada Autor: naroatna » dc. maig 20, 2009 17:46

Hola Tommy,

Primer de tot molt benvingut !!

Totalment d'acord amb el companys, però he fet un repàs per la nostra B.D. per si et bé de gust conèixer sèries de producció catalana, encara que tot és qüestió de gustos, però mira per començar doncs una mini-sèrie que tenim amb subtítols: :wink:

"Serrallonga" Mini-sèrie amb subtítols en català, és força recent i versa sobre la llegenda d'un bandoler català.

"Infidels" L'estan emeten actualment a la televisió catalana i cada setmana tenim també aquí el capítol "nou". És un dramàtic de caire actual (a mi m'agrada prou).

"Porca Misèria" Sèrie acabada. La tenim completa (4 temporades) i és de les que més van agradar, a més hi veuries com "algú" de la sèrie va a treballar a Estats Units...

N'hi han d'altres i fins i tot tenim alguns "culebrots" ...

També tenim sèries de comèdia catalanes prou entretingudes: Plats Bruts, Dinamita, Vinagre, 13 anys i un dia, La memòria dels cargols, Laura, Lo Cartanyà, Majoria Absoluta, Oh Espanya!, Oh Europa!, Tres estrelles...

No fico cap enllaç, ja que les trobaràs totes molt fàcilment amb el cercador del fòrum o a l'índex de sèries de la B.D. :D

I moltes gràcies pel teu interès en la nostra llengua i també moltes felicitats perquè t'hi expresses molt bé ja. Espero que haver-nos trobat faci que puguis conèixer-la encara millor i gaudir-ne d'allò més. I si vols practicar i participar en el fòrum ja saps on som.

També ens agradarà que si pots ens ajudis a compartir el que et vagis descarregant per veure, ja que entre tots hem d'intentar mantenir prou fonts dels nostres arxius.

Bé, de moment res més que ja m'he allargat massa.

Adéu!
Imatge

Moltes gràcies!

Ayu
Entrades: 2518
Membre des de: dv. oct. 06, 2006 19:55
Ubicació: Perdut enmig de l'oblit

Entrada Autor: Ayu » dc. maig 20, 2009 18:25

Hola!
Només volia dir, que, al contrari de la Naroatna, jo no et recomanaria "Serrallonga", ja que el protagonista parla amb un parell de mitjons a la boca... vaja que no se l'entén... Seria com intentar aprendre anglès escoltant el Sawyer de "Lost" XD. Tret del protagonista, pot ser una bona recomanació.
Tampoc no et recomanaria "Lo Cartanyà" perquè empren un dialecte diferent al que pots estar acostumat i, per començar, et pot confondre una mica.
De la mateixa manera, "Plats bruts" està força plena de barbarismes que també et poden fer un embolic. El mateix passa amb "Jet Lag".

Jo com a recomanació per començar, t'aconsellaria sèries de caire més "infantil", com "Els Barrufets" o "Els Jetsons", que tenen un català bastant "pur" (per dir-ho d'alguna manera) amb el que et serà més fàcil alhora de no fer-te embolics, a part, possiblement ja hagis vist amb el teu idioma i això ajudarà a la comprensió.
També et recomanaria, també "infantil", "Els Bobobobs" i "Massagran", que mantenen el català "sense barbarismes", però de producció catalana.

Ja no infantils, et recomanaria sèries com "Invasió" ("First Wave"), "Dawson's Creek", "Casats... i amb fills" o "One Piece", per anomenar-ne unes quantes de diferents gèneres.

Bé, parlo de sèries que crec que fan un bon ús de la llengua i crec que poden ser relativament fàcil d'entendre. Sobre la qualitat de les sèries ja no puc dir res, ja que cada persona és un món i sobre gustos no hi ha res escrit : P

Vinga, ja no m'allargo més.

Benvingut a TotsRucs i passa-ho bé!
Imatge

javinglish
Entrades: 3075
Membre des de: dt. abr. 10, 2007 19:28
Ubicació: a l'extranger

Entrada Autor: javinglish » dc. maig 20, 2009 22:23

Hauries de veure sèries o programes de producció catalana a on els actors tinguin un accent totalment educat, el que a Anglaterra equival al que possiblement tu ja coneguis com el "BBC accent", "Oxford accent", "The Queen's accent" o el RP " Received Pronunciation i.e. speak like Londoners ". Sèries i/o programes preferiblement subtitulats, especialment si encara has de progressar en "written and spoken català".

Tria sèries amb gent real (no "cartoons" & no US productions) ja que és de gran ajuda veure com la gent mou els llavis a l'hora d'aprendre a pronunciar i entendre paraules.

A banda d'això, unes pràctiques tradicionals (self study) com llegir premsa catalana, escoltar ràdio en català, escoltar música en català ... i en el teu cas intentar extreure la lletra en català i a continuació mirar de traduir-la al teu idioma (anglès).

I si coneixes algú que parli català, practica tots els dies, encara que només sigui per uns minuts. I si no, mira de trobar una académia de llengua catalana, minim 3 hores a la setmana. Et sorprendràs el molt que pots progressar en només 6 mesos.

Should you need any further guidance, feel free to ask.

i... Welcome :)

Ermesenda

Entrada Autor: Ermesenda » dj. maig 21, 2009 15:19

Ostres Ayu, m'he partit el pit amb lo d'en Serrallonga. Jo hagués dit que parla amb una pAtAtA A lA bocA. Desesperant!.

Pol NRG
Entrades: 159
Membre des de: dv. feb. 15, 2008 1:02
Ubicació: Arc de Triomf

Entrada Autor: Pol NRG » dj. maig 21, 2009 16:31

Imatge
Hola Tommy!

Benvingut al forum i gràcies per interessar-te per la llengua catalana, és reconfortant veure que arriva fins hi tot als USA! :D

Welcome to this forum Tommy and thanks a million for your interest in the catalan languaje, I'm proud to see people like you; I'm more than a happy to see Catalonia alive in USA! :wink:

1st- Et suggereixo veure cada dia TV3 per Internet (NEWS etc... it will help you a lot of!)
2nd- Les meves series favorites son: "La Dimensió Descuneguda" (Twilight Zone) aquí la tens en català............

SEASON ONE
http://www.mecanoscrit.com/modules.php? ... oad&cid=26
SEASON TWO
http://www.mecanoscrit.com/modules.php? ... oad&cid=42
SEASON THREE
http://www.mecanoscrit.com/modules.php? ... oad&cid=71

"L'equalitzador" (que per cert no està introduïda a l'index de series :oops: ):

http://forum.totsrucs.cat/viewtopic.php ... ualitzador

...they are a good ones!

All the best!
POL :wink:
...

naroatna

Entrada Autor: naroatna » dj. maig 21, 2009 16:54

Bé, doncs un incís, jo no l'he vist en Serrallonga (no, que passa, no m'ha llegat) i només la vaig suggerir perquè vaig recordar que tenim també els subtítols, i no ho sé, però potser la resta de personatges si que se'ls entén com parlen, o tampoc?

L'humor ja comprenc que potser és de més mal seguir en un altre idioma (jo els acudits amb castellà de vegades ja no els entenc), però com que habitualment també trobo pel meu gust més entreteniment en una comèdia que un drama...

I Tommy, em va semblar que demanaves "sèries catalanes" i no pas dibuixos infantils, ni pel·lícules, ni sèries americanes, que aquestes ben segur que ja te les coneixes i no et cal cap ajuda per triar entre les moltes que tenim aquí doblades al català, duals, i/o subtitulades.

Apa, adéu-siau !
Imatge

Moltes gràcies!

Ermesenda

Entrada Autor: Ermesenda » dv. maig 22, 2009 12:29

Doncs naro, Serrallonga està molt i molt ben feta. Tan ben feta que sembla una pel·lícula de cinema. El director, el productor, els de vestuati, d'ambientació, els de fotografia ... tots han fet una feina fantàstica. Llàstima que els dies de rodatge l'equip de lingüistes estava de vacances :evil:

naroatna

Entrada Autor: naroatna » dv. maig 22, 2009 21:03

Ermesenda ha escrit:Doncs naro, Serrallonga està molt i molt ben feta. Tan ben feta que sembla una pel·lícula de cinema. El director, el productor, els de vestuati, d'ambientació, els de fotografia ... tots han fet una feina fantàstica. Llàstima que els dies de rodatge l'equip de lingüistes estava de vacances :evil:
Gràcies Erme, de fet ja tinc previst mirar-me-la algun dia, si més no així també en podré donar la meva opinió. El que passa és que ni amb aquesta ni amb altres no trobo mai el moment, però suposo que ja els hi arribarà el torn. :wink:

I perdoneu sis-plau les meves empanades. Moltes gràcies. :oops:
Imatge

Moltes gràcies!

Respon