No feu més faltes sisplau...

Fòrum general de TotsRucs

Moderador: Petiso

Respon

Autor del tema
boigandorra
Entrades: 130
Membre des de: ds. maig 09, 2009 19:01
Status: Desconnectat

No feu més faltes sisplau...

#1

Entrada Autor: boigandorra » dg. set. 20, 2009 20:17

Hola a tothom,

Us escric, sense ànims d'ofendre ja que noto des de fa molt temps que feu unes faltes com una casa als subtítols que publiqueu.

I era per dir-vos-ho, avia'm si deixeu de fer-les. Jo tampoc sóc un expert però sempre intento fer-ne el menys possible.

INCORRECTE:
Conèixe'ls, conèixe'ns,...
Digue'ns, digue'm,...
Fondo
Barco
Peli
Cole

CORRECTE:
Conèixer-los, conèixer-nos,...
Digues-nos, digues-me...
Fons
Vaixell
Pel·li
Col·le

Sembla que no, però aquestes faltes es fan molt sovint: Barco i fondo les fan els de TVC, i no, no consten en cap diccionari català. És incorrecte, i sí, ho fan els de TVC. De fet la nova directora de TVC ho va dir quan va entrar: "Mònica Terribas ha reconegut que el nivell del català de TV3 és problemàtic i que cal actuar". I això és una prova: És que està molt fondo! (Des de quan està molt fondo?) o a la pel·li d'en Pérez: ...el barco s'enfonsarà... (umm, barco!)

Un altra cosa: conèixe'ns, digue'ns que és incorrecte. De fet el word no l'accepta. I és una falta que és fa sovint, però comprensible pel vostre dialecte. A Andorra aquesta falta ningú la fa.

I pel que fa a col·le, i pel·li. Avia'm. Si jo agafo Televisió i en faig una abreviació per no escriure-ho tot com ho escic? Tele. És a dir de Televisió trec: visió. Tele-visió. Col·le i pel·li és el mateix. Si escric col·legi i trec gi, queda col·le --> col·le-gi. Pel·lí-cula. De fet a la tornada al col·le de l'any passat l'anunci de El Corte inglés (crec) posava: Tornada al col·le. Aquesta es fa molt per influència castellana, però no ens equivoquem. De fet, no hauríem de dir ni col·le i pel·li. Però ja que ho diem, escrivim-ho bé.

M'he comprat aquest diccionari: http://www.grec.cat/llivirt/mp.pgm?NUM= ... F=41218413
Cal evitar tio, tia --> És millor utilitzar paio, paia. (jo també l'utilitzava molt)

Us recomano el diccionari, jo feia un munt de faltes ara en faig menys. Més que un diccionari és com un manual explicatiu. I sempre va bé.

Però repeteixo, no sóc cap Professor,... ni res per l'estil. Jo també faig faltes i grosses. Simplement és per evitar de trobar el mateix als subítols. I ho pot dir qualsevol persona, a vegades faig faltes amb els cartells. Però sempre que me n'adono les rectifico. XD

Apa doncs.


http://www.youtube.com/watch?v=MlG1mSCf1hY



Avatar de l’usuari

Ayu
Entrades: 2518
Membre des de: dv. oct. 06, 2006 19:55
Ubicació: Perdut enmig de l'oblit
Status: Desconnectat

Re: No feu més faltes sisplau...

#2

Entrada Autor: Ayu » dg. set. 20, 2009 21:06

Hola boigandorra!

En primer lloc gràcies per interessar-te per la salut de la nostra llengua.

I bé, només comentar-te que la gran majoria de subtítols són directament els de TV3 i que no els canviem pas, pel que aquestes faltes "no són cosa nostra" (entre cometes perquè es podria revisar).

Sobre els casos de conèixe'ns i digue'm... és cert que la forma escrita correcta és "conèixer-nos" i "digues-me", però les formes que marques com a incorrectes són variants al·lomòrfiques de la forma oral que estan acceptades, i al fer una transcripció de la forma oral es poden emprar correctament. Donat que els subtítols de TVC són transcripcions aquests casos no són incorrectes.

Vinga, que vagi bé!
Imatge


Autor del tema
boigandorra
Entrades: 130
Membre des de: ds. maig 09, 2009 19:01
Status: Desconnectat

Re: No feu més faltes sisplau...

#3

Entrada Autor: boigandorra » dg. set. 20, 2009 22:29

Hola Ayu,

Doncs ara que em dius axiò ho entenc més bé. Llavors és normal que hi vegi faltes: a TV3 no són els més apropiats per fer programes de l'estil El Gran Dictat. Més que res perquè són capaços de fer-ne la promoció, parlar del mal estat del català, i tot seguit llençar a l'aire uns quants barbarismes com si res.

Però bé, què hi farem.
Acabo de criticar El Gran Dictat, però el trobo necessari i obligatori. Un programa que molts polítics catalans, andorrans, valencians haurien de mirar i agafar notes. Sobretot andorrans, perquè si els polítics catalans fan faltes els andorrans ja... banten rècords. Ah! i en concret el senyor Camps, que el que parla no és ni valencià ni castellà és un nou idioma que s'ha inventat. Perquè miris per on t'ho miris, el paio no sap parlar. I últimament tothom té una mania de posar "lo" a tot arreu... és que auaua. (Lo és correcte si es pronom i no article neutre)
En qualsevol cas, gràcies per haver-me dit això dels al·lomòrfics que mai havia sentit en ma vida. XD I ara ja no em queixaré si veig escrit digue'ns o digue'm. xd xd


Ferriol
Entrades: 1377
Membre des de: dv. feb. 09, 2007 13:18
Status: Desconnectat

Re: No feu més faltes sisplau...

#4

Entrada Autor: Ferriol » dl. set. 21, 2009 8:40

Hola,
Moltes queixes de persones que volen en l’estudiar català van en el sentit de no saber si la seva diferencia territorial és correcta normativament o no. Quan jo vaig estudiar el nivell C de català, ja fa uns anys, ja hi havia aquest problema i per les persones que conec, i que estudien català ara, també estan igual. I és que fins que no s’estableixi un català estàndard estarem sempre amb les mateixes.

En referència a Conèixe'ls, conèixe'ns mira aquesta pàgina http://esadir.cat/sintaxi/pronpersfebl , punt 4.10.
I trobaràs molta informació, jo la faig servir per resoldre dubtes.

PD: Conèixe'ls, conèixe'ns, donen error en el Word, i és que com li dirien a Jack Lemmon “Ningú és perfecte”, però podem introduir-les al diccionari i així un altre cop no ens donarà error, je je.
Salut i sort
Imatge


Autor del tema
boigandorra
Entrades: 130
Membre des de: ds. maig 09, 2009 19:01
Status: Desconnectat

Re: No feu més faltes sisplau...

#5

Entrada Autor: boigandorra » dj. set. 24, 2009 21:38

Ferriol ha escrit:Hola,
Moltes queixes de persones que volen en l’estudiar català van en el sentit de no saber si la seva diferencia territorial és correcta normativament o no. Quan jo vaig estudiar el nivell C de català, ja fa uns anys, ja hi havia aquest problema i per les persones que conec, i que estudien català ara, també estan igual. I és que fins que no s’estableixi un català estàndard estarem sempre amb les mateixes.

En referència a Conèixe'ls, conèixe'ns mira aquesta pàgina http://esadir.cat/sintaxi/pronpersfebl , punt 4.10.
I trobaràs molta informació, jo la faig servir per resoldre dubtes.

PD: Conèixe'ls, conèixe'ns, donen error en el Word, i és que com li dirien a Jack Lemmon “Ningú és perfecte”, però podem introduir-les al diccionari i així un altre cop no ens donarà error, je je.
Moltes gràcies per la pàgina l'he imprimit xd xd xd. Home això de l'estàndard ho veig bé sempre i quan s'informi a tothom en tots els territoris sobre les variants que es poden arribar a trobar. Com per exemple els portuguesos, que dependentment del dialecte escriuen una cosa o altra. Però als manuals noramtius es deixa ben clar que tan un com l'altre és correcte. Crec que l'estandarització ha de passar per aquí.

Molta salut


Ferriol
Entrades: 1377
Membre des de: dv. feb. 09, 2007 13:18
Status: Desconnectat

Re: No feu més faltes sisplau...

#6

Entrada Autor: Ferriol » dv. set. 25, 2009 9:42

La idea de la estandardització és que tothom s’entengui. És a dir, mitjans de comunicació d’àmbit estatal, llibres, diaris, escrits, escola bàsica en estàndard i després que puguis tenir la riquesa de la teva parla, el xipella, el valencià, el balear, l’alguerès…

Quan vaig a terres de l’interior m’encanta menjar safanòria i a ses illes prendrem un cigaló en sa escudelleta de prendre cafè.

Si no tinc malt entés, en l'àrab pasa el mateix. L'Alcorà està escrit en àrab que tots entenen, però no parlen igual a Marroc que a Egipte.
Salut i sort
Imatge

Respon