(TVrip català x Josep M.) (TotsRucs.cat)

A Mallorca hi ha uns 200 llinatges que podrien tenir arrels jueves. Però, per motius històrics, només 15 d'aquests cognoms han estat considerats descendents de jueus en els últims quatre segles. Fins a l’arribada del turisme, cap als anys 50, si es portava un dels 15 cognoms denominats xuetes era molt difícil trobar parella fora d’aquest cercle. Ara, un equip d'investigadors de la UIB ha descobert que entre els descendents dels xuetes és molt freqüent una mutació genètica relacionada amb un trastorn metabòlic d’absorció del ferro: l’hemocromatosi. Segons aquest equip, un efecte anomenat “deriva genètica” i la consanguinitat que s’ha donat en tres segles d'aïllament social en són la causa principal.
A la natura mallorquina hi ha exemples molt més excepcionals dels canvis que pot provocar en els éssers vius l'aïllament, que pot tenir com a resultat l'aparició de noves espècies. És el cas del centenar d’endemismes botànics registrats a Mallorca o de l'extingit miotragus balear, una cabra que hi va haver a Mallorca fins a l’arribada de l’home, fa uns cinc mil anys. La cabra mallorquina n'és un exemple més recent.
Dades tècniques
Durada: 26 min. Mida: 233 MB
Vídeo: DVBrip, 672x384, XviD, 1146 kbps
Audio: DVBrip, mp3, 128 kbps, 44,1 kHz, Cbr, Estèreo, (català)
Quèquicom -009- Evolució genètica a Mallorca (Aïllats, diferenciació genètica a Mallorca) (TVrip català x Josep M.) (TotsRucs.cat)