015 Operació Hollywood

Moderadors: arakelov, Petiso, Nava

Respon
Avatar de l’usuari

Autor del tema
xordi
Site Admin
Site Admin
Entrades: 4422
Membre des de: dv. oct. 06, 2006 14:32
Status: Desconnectat

015 Operació Hollywood

#1

Entrada Autor: xordi » dc. abr. 23, 2008 11:32

015 Operació Hollywood (Operation Hollywood)Imatge Imatge
Un documental francès de l'any 2004 titulat Operació Hollywood planteja, en l'emissió d'avui de 'SEGLE XX', una interessant proposta temàtica: la relació existent, al llarg de les últimes dècades, entre la indústria cinematogràfica nord-americana i les seves forces armades. Cal recordar que els Estats Units són el primer país del món on el cinema i, després, la televisió van ser hegemònics en la configuració de l'imaginari col·lectiu. I que, excepte durant les dues guerres mundials i els darrers anys de la guerra del Vietnam, els exèrcits nord-americans han estat voluntaris i professionals, no de lleva obligatòria. En aquestes circumstàncies, era inevitable que, des dels anys 20, les forces armades s'interessessin per la imatge que el cinema donava d'elles, i s'oferissin a col·laborar amb Hollywood a canvi d'un tracte favorable. Com és ben sabut, després de Pearl Harbor la indústria cinematogràfica -des de John Ford a George Stevens, passant per Frank Capra- es va mobilitzar en suport propagandístic de l'esforç de guerra. A partir del 1942, el Departament de Defensa va establir a Hollywood una oficina d'enllaç que ha continuat funcionant fins els nostres dies, i que condiciona el suport logístic de l'exèrcit, la marina i la força aèria al rodatge d'un film a l'acceptació, per part dels productors, dels "suggeriments" i les "recomanacions" dels militars sobre el guió. ¿Significa això que el cinema nord-americà està subjecte a la censura militar? No, evidentment. Sense un gran esforç de memòria, és fàcil recordar films com Apocalipse now, del 1976, Platoon, del 1986, Estat de setge, del 1998, o Tretze dies, de l'any 2000, que evoquen la guerra del Vietnam, o la crisi dels míssils a Cuba, en termes absolutament demolidors per als militars dels Estats Units. Ara, com que Hollywood produeix moltes pel·lícules de temàtica bèl·lica -a diferència del cinema europeu, que ha rebutjat i denigrat la guerra com a tema-, una part important d'aquestes produccions, les que per raons ideològiques o econòmiques volen comptar amb l'ajut de les forces armades, sí que accepten voluntàriament les indicacions del Pentàgon i adapten els seus guions a la doctrina estratègica vigent en cada moment. És així com sorgeixen els que algun estudiós ha anomenat "films de seguretat nacional", una categoria que engloba títols molt obvis, com Boines verdes, o Top Gun, o tot el cicle de Rambo, però també films de ciència-ficció, com Independance Day, o simplement d'acció, com ara La Roca, Arma letal o Speed.



Respon