[ed2k] Caçadors de paraules T2 [14/14] |Nou: 2x13 i Resum
Publicat: dt. gen. 08, 2008 0:23


ElinksTV3.cat ha escrit:Després de l'èxit de la primera temporada, "Caçadors de paraules" continua la feina de divulgació i descoberta del tresor de la nostra llengua. Amb l'esperit rigorós però gamberro que ja va caracteritzar els primers 19 capítols de la sèrie, Roger de Gràcia tornarà a recórrer el país buscant paraules, fent el xafarder, parant l'orella a tots els accents i recollint les meravelles de la llengua parlada.
El programa, produït pel Departament de Documentals, Educatius i Nous Formats, va tenir al llarg de la temporada passada un magnífic seguiment per part de l'audiència, amb una mitjana del 24,2% i 760.000 espectadors cada setmana.
"Caçadors de paraules" torna amb el mateix model de programa però amb algunes novetats: una preocupació encara més gran per reflectir tots els accents i recórrer totes les zones on es parla català que es tradueix en quilòmetres i quilòmetres de viatge. Per gravar els 13 capítols de la nova temporada, Roger de Gràcia i el seu equip recorreran aproximadament 10.000 quilòmetres per terra, mar i aire: des de la Franja fins a les Balears, des de la Catalunya Nord fins a Alacant.
Malauradament, una altra novetat és la "desaparició" del mestre Quimi Portet, que s'ha retirat al seu refugi de Hollywood (el Hollywoodès), on prepara l'edició definitiva de les seves obres completes.
Roger de Gràcia, malgrat tot, segueix buscant consol espiritual al final del programa, i en aquesta nova temporada en trobarà en la música de Quim Vila, que ha compost una cançó per a cada capítol: rap, country, cançó protesta, blues, techno... qualsevol estil és bo per dir la seva a "Caçadors de paraules".
I, parlant de les novetats, en els 13 nous capítols de la sèrie analitzarem el català dels polítics, la llengua dels pescadors i els homes de mar, els topònims, buscarem les millors paraules relacionades amb la verema i el vi, amb la roba, amb els pastissos i els dolços, amb els jocs... tornarem a viatjar per totes les terres on es parla català i dedicarem capítols especials a la Franja, al parlar dels Pirineus, al delta de l'Ebre i a descobrir una "petita" llengua també oficial a Catalunya però molt desconeguda: l'aranès.
2x01 La llengua dels polítics
El primer capítol està dedicat a un llenguatge que sentim cada dia pertot arreu i que sovint no ens podem treure del damunt: el dels polítics catalans.
Roger de Gràcia persegueix els caps de llista dels principals partits per esbrinar com és el català "políticament correcte" i com s'ho fan per ajustar-se als cronòmetres durant les campanyes; pregunta al president Montilla com van les classes de català; comprova com anem els catalans de vocabulari polític; i visita el plató del programa de sàtira política "Polònia" per descobrir les claus lingüístiques d'una bona imitació.
2x02 Pescadors de paraules
Si en un restaurant us porten un turbot, un déntol, una lluerna, una rascassa o una vaca tremoladora, sabeu què mengeu? En el capítol d'aquesta setmana de "Caçadors de paraules", Roger de Gràcia navega per les aigües lingüístiques i es converteix en pescador de paraules.
Comença de matinada a Castelló de la Plana, al País Valencià, compartint la feina dels pescadors en una dura jornada. Resultat: un bon mareig i un munt de descobriments, especialment pel que fa a les varietats de peix i els seus noms.
La "navegació" continua per Mercabarna, i per algunes peixateries de Cambrils i Palamós, on el Roger explota la tòpica gràcia de peixaters i peixateres per vendre el que faci falta.
I acaba el recorregut amb un pescador de Fornells, a l'illa de Menorca, que li ensenyarà els diferents arts de pesca, i el convidarà a compartir una autèntica caldereta menorquina.
2x03 Català de muntanya
Després de marejar-se navegant pel mar, en Roger de Gràcia canvia d'aires i dedica el "Caçadors de paraules" d'aquesta setmana al català de muntanya. En un viatge ple de fred, però molt entretingut, en Roger recorre bona part del Pirineu Occidental per descobrir si hi ha una parlar pròpia de les valls de muntanya.
El nostre "caçador de paraules" comença el viatge acompanyant un pastor i el seu ramat de vaques, que travessen el Túnel de Vielha, per seguir la seva transhumància; visita la Fira de la Girella del Pont de Suert per tastar aquest típic embotit i sentir els deixos i els accents de la llengua de l'Alta Ribagorça; acompanya un guarda veterà per descobrir les meravelles del Parc Nacional d'Aigüestortes i l'Estany de Sant Maurici; finalment arriba a Andorra, el "país dels Pirineus", però no per comprar, sinó per parlar de la seva peculiar organització política i descobrir algunes paraules pròpies dels andorrans que han passat a la llengua catalana.
Quim Vila tancarà el programa, com ja és habitual en aquesta nova temporada, ironitzant sobre les "visites" dels barcelonins a les muntanyes, amb estil country.
2x04 Catalunya se la juga
En el capítol d'aquest dilluns, Roger de Gràcia treu la seva faceta més juganera i es dedica a buscar les paraules més "lúdiques" del mercat. Jocs tradicionals i moderns, recuperats o mig oblidats, infantils i d'adults..., tot per demostrar que el vocabulari dels jocs és inacabable i que, sovint, exporta algunes expressions al parlar popular. Sabíeu, per exemple, que "anar de bòlit" té el seu origen en un joc a què jugaven els nostres avis?
Roger de Gràcia comença el seu recorregut "caçant" els jocs de paraules més coneguts, els mots encreuats, amb un especialista: Màrius Serra. Continua amb els jocs de cartes i investiga l'argot del joc català per excel·lència: la botifarra. I encara hi haurà temps per jugar al bòlit a Girona, descobrir el joc de la morra a Sant Carles de la Ràpita, intentar seguir el ritme del "quinto", la rifa nadalenca de Sabadell, i practicar el billar amb un gran mestre, el terrassenc Valerià Parera.
2x05 Les paraules del vi
Sabíeu que un vi pot tenir aroma de xocolata, d'encens o pètals de rosa? Que l'ull de llebre és una varietat de raïm? O que el marc és un aiguardent que es fa amb la brisa?
La cultura del vi té cada dia més força, però en sabem tant com diem els catalans? Roger de Gràcia s'endinsa en les vinyes i els cellers per descobrir el vocabulari del món del vi, i de passada, aprendre a tastar vins i caves com un autèntic expert.
El viatge comença a Bages, al Roselló, col·laborant en la verema amb els vinyaters de la Catalunya Nord. Al Priorat, el nostre "caçador de paraules" recorrerà els cellers Vall Llach, a Porrera, per aprendre les tècniques del tast. També seurà una estona a fer petar la xerrada amb alguns veterans agricultors, per sentir com es feia la verema quan el Priorat encara no era una denominació d'origen de prestigi mundial.
Finalment, visitarà Can Ràfols dels Caus, al Penedès, per seguir el procés d'elaboració del cava i les paraules que l'envolten.
2x06 El Delta de l'Ebre
Si voleu "xalar" una miqueta amb el parlar "pla" de la gent del Delta, agafeu la "granera" i prepareu-vos per recollir uns "catxels", disfrutar d'un correbous o navegar pels aiguamolls amb un "cavero" dalt d'un "barquet de perxar". En un dels capítols de la primera temporada de la sèrie, Roger de Gràcia va recórrer l'Ebre i els pobles que el voregen, des de Mequinensa fins a les portes del Delta.
2x07 Les paraules de la roba
Aquest dilluns a "Caçadors de paraules" posem fil a l'agulla per descobrir totes les paraules del món de la moda, les expressions que ha donat la tradició de la indústria tèxtil i, sense embolicar gaire la troca, vestir-nos de cap a peus a les rebaixes. Visitarem les betes i fils d'una merceria, farem una ullada a la llenceria fina i Roger de Gràcia anirà a cal sastre per fer-se un vestit, com un senyor. No us perdeu les paraules de la roba a "Caçadors de paraules".
2x08 l'Aranès
Si us preguntem quina és la llengua pròpia de la Vall d'Aran, molts direu: l'aranès. Però sabeu exactament què és l'aranès? Quanta gent el parla i quin és el seu nivell d'ús al carrer? Aquest dilluns "Caçadors de paraules" dedica el seu primer programa a una llengua que no és el català, a una llengua cooficial a tot Catalunya, l'aranès.
2x09 Els noms del lloc
Sabeu quin és l'origen de la paraula "Catalunya"? Això és el que li demana a Roger de Gràcia, a l'inici del proper "Caçadors de paraules", un dels nostres "pares de la pàtria": Guifré el Pelós. Resulta, però, que averiguar-ne l'origen no és tan fàcil. I és que els noms dels llocs, que semblen tan immutables, també han patit els girs de la història. Roger de Gràcia investiga aquesta setmana per què els pobles i ciutats es diuen com es diuen. Per què els veïns d'un poble, Cabó, a l'Alt Urgell, de cop, decideixen canviar-li el nom. I per què n'hi ha un que, encara ara, segueix mantenint dos noms: Santa Maria de Corcó i l'Esquirol. Per fer tot això, el nostre caçador de paraules es farà un fart de viatjar: a la Cerdanya descobrirem alguns dels topònims més curts del domini lingüístic català, com Das, Nas, Bor, Pi o Er; a la Vall de Gallinera, al País Valencià, investigarem els noms de poble que ens han deixat els conqueridors àrabs; i a Barcelona, sentirem com rebategem alguns dels carrers i places de la ciutat, fugint dels noms oficials.
2x10 El català de la franja
La Franja és la zona catalanoparlant d'Aragó. Són més de 60 municipis, prop de 50 mil habitants, dels quals un 90% parla català, el percentatge més elevat de tot el domini lingüístic. Roger de Gràcia recorre la Ribagorça, la Llitera, el Baix Cinca i el Matarranya, per escoltar i viure el català de la gent de la Franja, i de passada tastar els millors productes. Dels panadons de Tolba a l'oli de Maella, i dels gelats del Campell a les figues de Fraga.
2x11 Foc
Escalfar, il·luminar, coure aliments, fondre metalls, fabricar vidre, la civilització no hauria existit sense el domini del foc. I evidentment, les espurnes han omplert el nostre llenguatge de cada dia. Roger de Gràcia investiga la fascinació que ens provoquen les flames i rastreja totes les paraules que envolten els qui lluiten contra el foc i els qui el viuen amb ànim festiu.
2x12 Casa
En plena crisi immobiliària, amb la bombolla que es desinfla i els preus que cauen en picat, en Roger de Gràcia dedica el pròxim "Caçadors de paraules" a la casa i a totes les paraules que l'envolten. Per fer-ho comença buscant pis i descobrint que les ofertes immobiliàries amaguen uns quants eufemismes: "finca règia", "ben situat", "ideal parelles", etc.
2x13 Paraules dolces
Aquest dijous, Roger de Gràcia presenta a "Caçadors de paraules" la seva candidatura a Llaminer de l'Any. La seva passió pels dolços el porta a recórrer Catalunya, amb una escapada a Mallorca i Eivissa, per descobrir i tastar els millors pastissos, pastes, postres, galetes i llepolies. I ja que hi som, per "caçar" totes les paraules que fem servir per anomenar aquests productes: de les mones de Pasqua als braços de gitano, i dels rubiols mallorquins al flaó eivissenc.
Resum Resum 2a. Temporada
Roger de Gràcia i els seus "Caçadors de paraules" acaben la segona temporada de la sèrie el dijous 17 d'abril amb un capítol especial que recull els millors moments de la temporada. Al llarg de 13 capítols, la sèrie ha seguit apostant per recuperar i divulgar paraules i accents que normalment tenen poca presència a la televisió. I sempre amb l'esperit gamberro però divulgatiu que ha caracteritzat aquesta sèrie del Departament de Nous Formats. Per això, en aquest capítol final Roger de Gràcia visitarà un misteriós personatge a qui entregaà totes les paraules recollides al llarg de la sèrie: fins i tot algunes que no han cabut en el metratge habitual de cada programa. Així, el caçador acabarà enfrontant-se cara a cara amb un dels "pares espirituals" de la llengua catalana. A més, aquest últim "Caçadors de paraules" inclou algunes seqüències inèdites, un munt de pífies del Roger, i els moments més divertits del rodatge. Un rodatge que ha portat Roger de Gràcia i el seu equip per tota la geografia catalana, per les Balears i pel País Valencià, amb un total de més de 10.000 quilòmetres recorreguts. "Caçadors de paraules" ha aconseguit una mitjana de 586.000 espectadors, amb un 18,4% de quota de pantalla. El programa més vist de la temporada va ser el dedicat al llenguatge del mar i els pescadors, amb un 26,9 % i 856.000 espectadors.