(DVBrip català x lopere)

Amb motiu de la prolongació de la Línia 9 fins a Santa Coloma, el programa de ciència de TVC descriu el sistema de construcció de la línia 9 del metro de Barcelona, que és únic al món: consisteix en un únic túnel dividit en dos pisos per on circulen els trens en un i altre sentit.
Un altra singularitat és l'automatisme dels combois sense conductor, teledirigits des d'un centre de control.
Quèquicom viatja al subsòl de Barcelona a bord d'una de les màquines més sofisticades que existeixen al planeta: una tuneladora. Les seves dimensions i potència són tan enormes que fins i tot disposa de menjador i lavabo. El director d'infraestructures subterrànies de la Generalitat, Jordi Jubany, explica al reporter Miquel Piris com s'està realitzant aquesta obra i les característiques que la fan única al món.
La novetat rau, a més, en la construcció de pous que s'endinsen a la terra arribant a profunditats de fins a 60 metres. Allà el túnel es divideix en dos pisos per col•locar-hi les dues vies del tren, una damunt de l'altra. Aquesta nova construcció està integrada en el mateix túnel i permet construir de manera més ràpida i segura.
Miquel Piris també fa un curset accelerat de maquinista de metro. Una feina que, per altra banda, desapareix a la línia 9. Els trens seran teledirigits i se'ls enviarà informació automàtica des d'un centre de control. Es tracta d'una experiència aplicada ja en altres països però que ara també s'implanta a la línia 9, el tram de metro més llarg d'Europa.
Dades tècniques
Durada: 23 min.
Mida: 252 MB
Vídeo: DVBrip, 688x394, XviD, 1451 kbps, Qf: 0,214 – 50% Test compressibilitat,
Audio: DVBrip, mp3, 128 kbps, 44,1 kHz, Cbr, Estèreo, (català)
Quèquicom -097- L9. Un metro únic al món (DVBrip català x lopere) (TotsRucs.cat)